kronika rodzinna
2018-01-22
PUSZCZA NIEPOŁOMICKA: Droga Złodziejka

Wreszcie doczekaliśmy się śniegu tej zimy. Dzieciaków nie musieliśmy więc długo namawiać na spacer po Puszczy Niepołomickiej. Trzeba było wykorzystać to dobrodziejstwo natury, zanim stopnieje.

Zamiast dobrze znanych nam ścieżek przemierzanych już wiele razy, tym razem wyruszyliśmy aż do Damienic. Duży parking sprawia, że nie trzeba tu walczyć o miejsce, jak to się dzieje w bliższych Niepołomicom rejonach. Ale głównym powodem była wytyczona na drodze zwanej Złodziejką ścieżka dydaktyczna. Szkoda tylko że nie wiedzieliśmy wcześniej, że ze strony www.pomocniklesnika.pl można pobrać dla dzieci specjalny zeszyt do wykonywania zadań. Warto także naładować telefon, bo informacje z poszczególnych przystanków ścieżki można uzyskać wyłącznie skanując kody QR. Innych opisów brak...

Mimo braku zeszytów oraz sprawnego telefonu, był to świetny spacer wśród śnieżnej puszczy niezwykle malowniczą ścieżką, która co rusz wznosiła się i opadała. To rzecz wcale nie taka oczywista w Puszczy Niepołomickiej, która zazwyczaj jest płaska. Po drodze pokonaliśmy dwie rzeczki, doszliśmy na wzgórze z ławeczką i rzuciliśmy w siebie niezliczone ilości śnieżek.

Najważniejsze było na końcu: mogiła żydowska. Kolejne miejsce pamięci w Puszczy Niepołomickiej. W zbiorowych grobach pochowano tu około 500 Żydów. Po likwidacji getta w Bochni większość wywieziono do obozu. Zostali chorzy, starzy, dzieci. Rozstrzelano ich właśnie w tym miejscu.

Droga wiodła dalej do Baczkowa, ale my uznaliśmy, że to dobry punkt wieńczący naszą wycieczkę. W drodze powrotnej do parkingu był czas, by porozmawiać o kolejnym wojennym wątku tych terenów. W Puszczy Niepołomickiej znajdziemy wiele śladów historycznych wydarzeń. Sporo tu mogił z czasów XX-wiecznych wojen. Lubimy je odnajdywać i docierać do nich z dziećmi. To takie nasze prywatne lekcje historii.

Poznaliśmy kolejną opowieść z czasów II wojny światowej związaną z Puszczą Niepołomicką, ale nadal nie wiemy, dlaczego droga w południowo-wschodniej części puszczy nazywana jest Złodziejką...

Nieco więcej informacji:

Autor: Kamila Gruszka

Jest dziennikarką, podróżniczką i pilotką wycieczek. Publikuje w prasie podróżniczej, o tematyce górskiej i rowerowej oraz serwisach internetowych. Prowadzi blog www.barswiat.pl, gdzie promuje aktywną turystykę rodzinną. Współpracuje z firmami z branży outdoor. Organizuje pokazy podróżnicze.
Odwiedziła już prawie wszystkie kraje w Europie, podróżowała po Azji, była w Ameryce Północnej i Afryce, ale niezmiennie fascynuje ją szeroko pojęty „Wschód”. Jako pilotka specjalizuje się w wyjazdach do Gruzji, Armenii i Iranu.

Ostatnio dodane

W stronę Hengam płyniemy motorówką. To maleńka wyspa oddalona zaledwie o 2 km od znacznie większej wyspy Qeshm. Zapewne nie byłaby tak znana, gdyby nie... delfiny

Krótka charakterystyka wysp i informacje praktyczne, które udało nam się zebrać podczas dwóch wyjazdów do Iranu w pierwszej połowie 2017 r.

Wydawało nam się, że Niepołomice i Puszczę Niepołomicką znamy na wylot. Jej dukty przemierzaliśmy pieszo, biegowo, na nartach i – oczywiście – na rowerach! Poszukiwanie geokeszy uświadomiło nam jednak, jak wiele miejsc zostało jeszcze do odkrycia.

Pierwsze zimowe skojarzenie z Jaworzyną Krynicką? Oczywiście narty, ale jej okolice to nie tylko trasy dla miłośników białego sportu, to także atrakcyjne szlaki piesze.

Większość osób przyjeżdża do Izraela na pielgrzymkę lub poplażować nad Morzem Czerwonym. Ja polecam aktywny wypoczynek!